SIG Case Brandweervereniging Vlaanderen blauwfilter

Brandweervereniging Vlaanderen


Het congres van de toekomst: een digitale én fysieke experience

Branding

Briefing

"Begeleid ons jaarlijks congres voor de brandweercommunity naar een hoger niveau, zodat de trots voor het beroep nog meer naar voren kan komen."

Aanpak

In samenwerking met Brandweervereniging Vlaanderen brainstormden we over de must-haves voor een modern en geslaagd congres. Op basis hiervan hebben we in verschillende jaren de organisatie van het congres geprofessionaliseerd. Dit deden we door het congres van een klassiek format naar een hybride format te brengen, waar zowel de fysieke als de digitale experience belangrijk is.

Doorheen de jaren hebben we de format mee laten evolueren met de tijd. Zo creëerden we ook een rode draad door elke editie. Bovendien trainden we de sprekers in onze Speak Easy-sessies zodanig dat het niveau van de presentaties nog hoger werd en er in de presentaties rekening gehouden werd met de rode draad. Op die manier creëerden we een totaalexperience bij het congres.

BVV1
BVV JJ1

In 2020 gingen we zelfs nog een stapje verder. Door de coronacrisis moest BVV het congres volledig digitaal organiseren; dat is een grote verandering. Om dit tot een goed einde te brengen, bogen we ons eerst samen over alle uitdagingen waar de organisatie voor stond. De eerste uitdaging vonden we al snel: als je een digitaal congres wil organiseren, moet je een sterk verhaal hebben. Gelukkig heeft de brandweer een sterk verhaal: de passie voor het vlammetje. Die passie is wat de community drijft en wat hen bindt.

Naast de uitdaging van het congres, kwam er tijdens de brainstorm nog een tweede belangrijke uitdaging naar boven: de brandweersector is een stuk complexer geworden dan vroeger, wat voor veel mensen betekent dat de passie stilaan uitdooft.

Om hun vlammetje weer op te flakkeren, gingen we op zoek naar emotionele lading van alle thema's waar de brandweer nu mee te maken heeft. Het resultaat werkten we uit in Missie PompFier. In dit project leidt BVV twee BV's (Jenna Vanlommel en Jeron Dewulf) op om aspirant-brandweer worden. De weg die Jenna en Jeron daarvoor moeten afleggen, kan je volgen via online video's en social media. Met deze campagne wil BVV het beroep herwaarderen en het personeelstekort aanpakken.

Resultaat

We bekijken het vernieuwde brandweercongres niet langer als alleenstaand gegeven, maar als een belangrijk item om de brandweercommunity op te bouwen. De enthousiaste reacties van zowel de brandweermannen en -vrouwen als de mensen daarbuiten maken duidelijk dat dit - tot op vandaag nog steeds - zijn vruchten heeft afgeworpen.

BVV JJ2

Postduif


Schrijf je in voor de digitale nieuwsbrief van Sigmund en we laten onze duif jouw richting uitvliegen met een lading communicatienieuws vers van de pers!

Ik wil e-news ontvangen