SIG Problem Blauwfilter

Hansea


Fysiek én digitaal communiceren in turbulente tijden

Branding

Briefing

"Hoe vergroten we de naamsbekendheid van Hansea, zodat het zich als sterk bedrijfsmerk kan profileren?"

Screenshot 2020 08 24 at 16 33 33

Aanpak

Begin maart 2020 sloeg het coronavirus toe in België. Plotseling werd het openbaar vervoer beschouwd als een risicovolle omgeving voor besmetting. Hoewel het totaal aantal reizigers door de lockdownmaatregelen van de overheid sterk was gedaald, bleef ook tijdens de pandemie het openbaar vervoer essentieel voor de mobiliteit.

Uit de crisis bleek bovendien meer dan ooit dat er nood was aan een versterking van de naamsbekendheid en de profilering als een sterk bedrijfsmerk voor Hansea. Aan het gebrek aan emotionele binding tussen Hansea en de achttien dochterondernemingen moest dringend iets worden gedaan. Omdat fysiek werken op dat moment vrijwel beperkt was, sloegen we sloegen we de handen fysiek én digitaal in elkaar om een communicatieplan op maat op te stellen. Dit plan beoogde op lange termijn verschillende doelen te verwezenlijken.

Veel medewerkers van Hansea zaten door de coronacrisis thuis, dat zorgde voor heel wat ongerustheid en vragen. Daarom besloten we hen zo goed mogelijk op de hoogte te houden van het project en hen zelfs te betrekken waar mogelijk. Daarom startten we met een enquête die werd ingevuld door 72% van de medewerkers. Tijdens onze digitale brainstorms zochten we naar een manier om het project bovendien herkenbaar te maken voor alle collega’s. We doopten de informatiewebsite die we creëerden om tot een “digitaal depot”, want een depot is iets heel herkenbaars voor de medewerkers van Hansea. We ontwikkelden een breed draagvlak voor het project.

Resultaat

Ook al zitten veel medewerkers van Hansea thuis, iedereen heeft de mogelijkheid om op Het digitaal depot informatie over Hansea en Covid-19 terug te vinden. Op de website komt duidelijk naar voren dat Joris (CEO) en Christine (preventieadviseur) aan de veiligheid van de medewerkers denken en dat ze een goed gestructureerd communicatieteam vormen. Hun filmpjes die ze op de website zetten, zorgden bovendien voor een extra persoonlijke connectie met de medewerkers.

Benieuwd naar wat we door deze hybride manier van werken gerealiseerd hebben? Ontdek het in onze Keep the Change-podcast met Joris Larosse, CEO bij Hansea:

Hansea1

Podcast met Joris Larosse


Postduif


Schrijf je in voor de digitale nieuwsbrief van Sigmund en we laten onze duif jouw richting uitvliegen met een lading communicatienieuws vers van de pers!

Ik wil e-news ontvangen