Familiebedrijf
Nieuwe collega's, frisse inzichten
Briefing
"Er staan heel wat verschuivingen te gebeuren in ons familiebedrijf. Zo is de nieuwe CEO bijvoorbeeld geen lid van de familie. Hoe bereiden we de organisatie hierop voor?"
Aanpak
De organisatie wilde zich voorbereiden op de toekomst en koos daarom in 2017 versterking om het bedrijf te leiden. Omdat de nieuwe co-CEO het eerste niet-familielid is dat aan het hoofd van het Kempense bedrijf komt te staan, wilde het bedrijf zijn verhaal duidelijk overbrengen naar zijn medewerkers én al zijn klanten. Daarom maakten we samen met hen een overzichtelijke infographic die aan de hand van de organisatiegeschiedenis duidelijk maakte waarom het bedrijf deze nieuwe stap zette. Naar de buitenwereld toe schreven we een kort, maar duidelijk persbericht.
In 2020 besloot het bedrijf om de volgende stap naar een hoger niveau te zetten, toen werd aangekondigd dat het bedrijf een nieuwe CEO aanstelde om de organisatie naar een succesvolle toekomst te leiden. De oorspronkelijke eigenaars van het bedrijf blijven aandeelhouders in het bedrijf. Ook bij deze stap hielp Sigmund om de communicatie naar de medewerkers en de klanten te verzorgen. Door de succesvolle aanpak bij de eerste verandering, besloten we om ook hier een infographic, een nieuw organigram en een persbericht te ontwikkelen.
Resultaat
Het persbericht, de communicatie en vooral de infographic (met daarin het nieuwe organigram) zorgden voor heel wat duidelijkheid bij de medewerkers en klanten van het bedrijf. Het persbericht werd in verschillende tijdschriften en magazines opgenomen, waardoor de boodschap snel verspreid werd. Zo kon de overname zonder problemen verlopen.