SIG Podcast Guy 01

Momentum verdwijnt even snel als het verscheen


In de geschiedenisboeken van morgen kan het zomaar gebeuren dat na de vele revoluties die al passeerden de 'hybride revolutie' volgt. De hybride auto die wisselt tussen een elektromotor en verbrandingsmotor kennen we allemaal. Vanaf nu gaat 'hybride' om een hybride mindset: het combineren van het beste van vroeger en nu, van digitaal en fysiek, kantoor en thuis, van voor en na een pandemie. Alleen dan kan één plus één drie worden.

Change

Weerstand gebruiken waar het goed voor is

Kijk eens om je heen: nooit was er zo weinig weerstand tegen digitalisering. Hoewel uit ons Hybrid Change-onderzoek blijkt dat de favoriete manier om te creëren nog steeds het oeroude pen & papier blijft, is er een nooit geziene collectieve openheid voor digitale alternatieven. Vandaag voelen we ons al behoorlijk thuis in online meetings met digitale whiteboards tegen een virtuele muur. Alhoewel, virtuele whiteboards blijken nog altijd niet zo ingeburgerd. Daarom zijn veel innovatieprojecten tijdens de lockdown in de bureaulade op kantoor blijven liggen. Dat kan volgende keer beter. Hoe bereiden we ons voor op wat komen gaat?

Positief hybride

Net nu oma & opa Facebook ontdekken, verlaten adverteerders massaal het platform. De feiten op een rij: weerstand verandert in geen tijd in positivisme. Elke organisatie, inclusief Facebook, zou een opportuniteit als de coronacrisis met beide handen kunnen omarmen. Dit is volgens ons een once in a lifetime-situatie (of toch alleszins de eerste in haar soort) waarbij er plots een enorm momentum is voor die hybride verandering.

Sterker uit de crisis komen

In het verlengde van dit optimisme zien we hoop op een betere toekomst: drie respondenten op vijf geloven dat de organisatie waarvoor ze werken sterker uit de afgelopen periode komt. Die verwachting op zich is een momentum tot de tweede macht. Als leider moet je die kracht zichtbaar en vooral voelbaar maken. De huidige heropflakkering wijst ons op de harde realiteit. Reden te meer om deze zomer als momentum te gebruiken om de successen van het najaar te realiseren. We hebben allemaal wat in te halen.

Of/of wordt en/en

Dit is dé kans voor leiders om donkere vermoedens te toetsen aan heldere feiten. We zijn niet meer bereid om op de E19 ter hoogte van Mechelen in de file te staan voor een meeting van 45 minuten. Straks maken we wel met plezier twee uur vrij om dat echte whiteboard samen met collega's vol te kribbelen met de meest fantastische ideeën. De week nadien bespreken we de gedigitaliseerde brainstorm van een week eerder van achter ons scherm. De favoriete joggingbroek handig uit beeld geweerd.

Ik wil wel, maar soms kan ik niet

Digitale vaardigheden; daar schort het volgens ons onderzoek. Mensen willen wel digitaal werken, maar dan onder twee voorwaarden. Ten eerste willen ze afwisselend fysiek dan weer digitaal werken. Ten tweede willen ze de digitale vaardigheden onder de knie krijgen om ook thuis vlot te kunnen werken. Weinig mensen geven openlijk toe dat ze niet mee kunnen. Gelukkig delen ze die mening wel in een anonieme survey. Gebruik ook dat momentum. Bied je mensen proactief opleidingen aan om de hybride toekomst vol vertrouwen tegemoet te zien.

Hoe gebruik jij dit momentum?

Twee op drie mensen verwachten voor het einde van 2021 een crisis die vergelijkbaar is met de huidige pandemie. Uiteraard hopen we allemaal dat het geen waarheid wordt. Leiders houden best rekening met de emoties van mensen. De respondenten voelden deze tweede golf al aankomen, maar geloven in de kracht en ervaring die ze opdoen in de huidige storm. Drie op vijf gelooft dat hun organisatie sterker uit de crisis komt. Die change verdienen ze omdat ze er zelf meer dan ooit voor openstaan. Organisaties starten daar best vandaag mee. De energie die deze storm bracht, mag niet verloren gaan in de golven van de volgende crisis.

Schakel snel: neem je team mee naar de hybride wereld van morgen met onze:

P1010219

Postduif


Schrijf je in voor de digitale nieuwsbrief van Sigmund en we laten onze duif jouw richting uitvliegen met een lading communicatienieuws vers van de pers!

Ik wil e-news ontvangen