Online werken: een speeltuin voor cybercriminelen
We werken steeds vaker thuis en dat brengt heel wat nieuwe uitdagingen met zich mee. Bestanden delen, videobellen, schermdelen en bestanden downloaden: het is stilaan dagelijkse kost geworden. Als je thuis werkt, moet je er wel rekening mee houden dat je je niet langer in een vertrouwde kantooromgeving bevindt. Hoe zorg je ervoor dat dit allemaal veilig verloopt?
De verschuiving naar thuiswerken is niet alleen ons opgevallen, ook cybercriminelen merken de trend en spelen hier maar al te graag op in. Het zijn dan ook gouden tijden voor mensen die slechte intenties hebben. Meer thuiswerk betekent meer mailverkeer, meer internetgebruik en meer downloads: allemaal kansen om jou in de val te lokken. Gelukkig kan je het cybercriminelen een stuk lastiger maken met een paar simpele trucjes.
Safe@home
Wie thuis werkt, gebruikt vaak zijn eigen apparaten. Soms verwacht je werkgever zelfs dat je je eigen apparaten gebruikt op kantoor. Dat wordt vaak aangegeven als BYOD (Bring Your Own Device).
Als je je eigen apparaten gebruikt, is het belangrijk dat je steeds de laatste versie van het besturingssysteem geïnstalleerd hebt en dat de apparaten voorzien zijn van de meest recente versie van de antivirussoftware. Vaak maken cybercriminelen namelijk gebruik van kwetsbaarheden in oudere versies van software en besturingssystemen. Met updates zorg je ervoor dat je apparaten zo goed mogelijk beveiligd zijn.
De echte geeks onder ons weten natuurlijk dat ook technische systemen je kunnen helpen om veiliger te werken. Voor alle mensen die niet meteen kaas gegeten hebben van techniek, leggen we het zo eenvoudig mogelijk uit:
- Maak gebruik van een Virtual Private Network (VPN)-verbinding. Eenvoudig gezegd is dat een beveiligde verbinding tussen jou en het internet. Als je een VPN gebruikt, wordt al jouw internetverkeer door een versleutelde tunnel gestuurd, waardoor niemand anders erbij kan.
- Gebruik enkel veilige webapplicaties.
- Stel tweefactor authenticatie in om je aan te melden bij een programma. Hierdoor moet je niet enkel je gebruikersnaam en wachtwoord ingeven op je computer, maar heb je ook een tweede “sleutel” nodig (vb. je smartphone) om je identiteit te bevestigen.
- Maak gebruik van een Remote Desktop. Hiermee maak je op afstand verbinding met een andere computer (bijvoorbeeld van je organisatie), waardoor je ook van de veiligheidsvoordelen van die tweede computer geniet.
Praktische tips voor jezelf
Niet alleen je bedrijf of organisatie, maar ook jijzelf bepaalt voor een groot deel de veiligheid op je computer. Met deze eenvoudige tips werk je meteen een stuk veiliger:
Wie thuiswerken zegt, zegt natuurlijk ook “conference calls”. Benieuwd hoe jij je e-meetings veilig houdt? Lees dan zeker ook onze volgende veiligheidsblog!