SIG Training Blauwfilter

Fit hoofd, fit hart


Elke organisatie heeft nood aan een drijvende kracht; iemand die de organisatie doet groeien. Schoenen Torfs vond die kracht in Barbara Torfs en haar neef Wouter. Jong, onervaren, maar met een ambitieus enthousiasme ging Barbara twintig jaar geleden aan de slag met het marketing- en communicatieverhaal van de organisatie. Met een hart voor de mens creëerden neef en nicht een organisatie waar medewerkers niet zomaar collega’s, maar familie zijn. Hoewel het enthousiasme nooit verdween, koos Barbara in 2015 voor een andere uitdaging. Want niet enkel de mens wist een plekje in haar hart te veroveren, ook sport slaagde daarin. Haar nieuwe uitdaging vond ze bij Springbok Coaching, waar ze streeft naar een gezonde geest in een gezond lichaam in een gezond bedrijf.

Communication

Barbara: Ik was 50 en stond voor een keuze: blijf ik bij Schoenen Torfs of waag ik een sprong in het onbekende? Nu, ‘onbekend’ is een groot woord. In mijn kindertijd draaide alles rond actief en fysiek bezig zijn. Toen ik ging studeren was die drang naar beweging er nog steeds. Ik besliste om een Master Sport- en Bewegingswetenschappen aan KU Leuven te volgen. Sport en beweging was eigenlijk allesbehalve onbekend. Het was thuiskomen. Mijn passie. Bij Schoenen Torfs werkte ik graag, maar die passie bleef onbeantwoord. Sporten maakte me keer op keer gelukkig, waarom zou ik daar dan niet voor kiezen? Misschien doen we dat allemaal wel te weinig; kijken naar wat ons blij maakt en wat we écht willen doen in het leven.

Misschien kijken we te weinig naar wat ons écht gelukkig maakt

Guy: Je besliste dan om Springbok Coaching mee te doen groeien, een organisatie die andere organisatiesletterlijkdoet bewegen. Jullie implementeren een bewegings- en gezondheidsbeleid op de werkvloer. Zo’n beslissing neem je natuurlijk niet van de ene op de andere dag. Ik kan me inbeelden dat dat best een gewaagde carrièresprong is.

Barbara: Vaak spreken mensen me aan en bewonderen ze die sprong. Dat is leuk, maar ik besef dat niet iedereen die kans krijgt. Ik had de luxe om een andere weg in te slaan, maar besef dat niet iedereen zomaar van pad kan veranderen. Zo’n carrièreswitch vormt altijd een risico, ook voor de mensen rondom je. Kunnen mijn kinderen nog studeren als ik voor een andere job kies? Wonen we binnen vijf jaar nog in hetzelfde huis, of moeten we op zoek naar iets kleiners? Je stapt uit een gouden kooi en omarmt de financiële labiliteit.

Guy: Je neemt een risico, dat staat vast. Het siert je dat je zegt dat niet iedereen die switch kan maken. Maar op het einde van de dag is het inderdaad nodig om je hart en dus je passie te volgen.

Barbara: Het wordt zelfs nog leuker als je die passie kan delen met anderen. De werkvloer heeft meer dan ooit nood aan beweging. Niet enkel om fysiek gezond te blijven, maar ook om het mentale welzijn te bevorderen. Een bedrijf of organisatie waar medewerkers zich goed voelen in hun lichaam én in hun hoofd, is een gezondere organisatie dan een waar fysieke en mentale gezondheid bijzaak zijn.

De human touch

Guy: Als ik wil bewegen, dan kan ik dat via andere kanalen, zoals apps en tools die ik op het internet terugvind. De markt rond gezondheid en beweging is een taaie, competitieve markt. Hoe onderscheiden jullie je?

Barbara: In de sport zijn er winnaars en verliezers. Veel spelers in deze markt willen de allerbeste zijn en die oogverblindende, gouden medaille behalen. Dat zit in hun genen, in hun sportersbloed. Ik ben tevreden met zilver en brons, zolang ik mijn authenticiteit maar behoud. Bedrijven in deze markt focussen zich vaak op digitale tools. Bij Springbok Coaching blijven we daar bewust van weg. Want waar technologie misschien wel wint op het vlak van gebruiksgemak, zal ze keer op keer verliezen van de mensgerichte aanpak die wij toepassen. We zijn fysiek aanwezig op de werkvloer en dat doet veel. Ik kan schouderklopjes geven, mensen in de ogen kijken en samen met anderen fun live beleven.

Guy: Veel van die bedrijven denken te toolgedreven, bij jullie draait het om de human touch. Dat mensgericht denken is vaak een nevenproduct, terwijl Springbok Coaching dat net als core business ziet.

Barbara: De mens is altijd de hoofdfiguur in het verhaal. Niet elk bedrijf plaatst die mens centraal. In het verleden deden we al enkele pitches, waarbij we verloren van bedrijven met kant-en-klare oplossingen. Dat is jammer, want je kan de juiste oplossing enkel aanreiken en meerwaarde bieden wanneer een organisatie meegaat in dat menselijk proces. Je moet altijd kijken naar wat mensen écht nodig hebben, wat hen nog kan raken, wat hen beweegt. De beste oplossing is niet altijd een die je toevallig op het schap hebt liggen.

De kracht van positieve communicatie

Guy: Organisaties, en vooral het managementteam, deinzen vaak terug wanneer iemand hen de spiegel voorhoudt. Maar die spiegel is net het belangrijkste onderdeel van consultancy; hij toont wat er echt misloopt in de organisatie.

Barbara: Kansen zijn positief. En wat positief is, werkt meestal. We stapten ooit in een project van een organisatie die meer beweging wilde op de werkvloer. De contactpersoon van de organisatie was helemaal mee. We zagen het uitgewerkt voor ons: een kick-offmoment, 30 dagen testings en actieve collega’s aan het einde van het project. De vraag was enkel: hoe kunnen we de medewerkers overtuigen om mee te stappen in dit project? Om zich in te schrijven voor onze sessies? Een heleboel ideeën kwamen naar boven: video’s uitwerken, gadgets uitdelen, collega’s persoonlijk contacteren… Aan creativiteit en communicatietools geen gebrek! En toen kwam de domper: niemand schreef zich in voor de sessies. Dertig dagen testings vielen in het water en bewegen ging niet verder dan een wandeling naar de koffiemachine. De reden? De tools somden we uitgebreid op, maar ze werden niet geïmplementeerd op de werkvloer. Geen communicatie, dus geen project.

Projecten zijn nooit succesvol als je mensen niet op de juiste manier weet te raken

Guy: Aan dat voorbeeld zie je hoe belangrijk het communicatie- en marketingluik is. Wij als consultants moeten motiveren, sensibiliseren, overtuigen Ik weet dat jij na 20 jaar als directeur Marketing & Communicatie bij Schoenen Torfs veel kennis hebt over goede communicatie in een bedrijf. Zet je die ervaring vaak in bij Springbok Coaching?

Barbara: Geen enkel traject rond gezondheids- en bewegingsbeleid kan tot een goed einde gebracht worden zonder goede communicatie. In 2017 bracht ik het boek ‘Beweging werkt’ (Pelckmans Pro, 2017) uit met verschillende sleutels over bewegen op de werkvloer. Een van de sleutels in het boek is ‘positieve communicatie’. Ook nu nog is dat mijn lievelingssleutel om rond te werken, omdat die volledig rond mensen draait. Een project is, naar mijn mening, nooit succesvol als je mensen niet op de juiste manier weet te raken.

Guy en Barbara blauwfilter 04

Van productgericht naar mensgericht denken

Guy: People First, dat is waar het om draait. Tijdens je carrière werd je vaak omringd door verschillende mensen en leerde je veel van de consument. Je stond dicht bij de klant en kende hem door en door. De klant is belangrijk, want die vormt mee het imago. Vroeger dacht je daar anders over: “De verjonging van het imago begint altijd bij het product”, zei je enkele jaren geleden in een interview.

Barbara: Voor de schoenensector blijf ik bij die gedachte. Niet elk bedrijf in deze sector kan identieke producten, in dit geval schoenen, uitbrengen op de markt. Verjonging start eigenlijk nog vóór er sprake is van een product. Het begint bij de manager die al dan niet openstaat voor verandering en verjonging. In mijn ogen heeft een goede manager die drang naar verjonging in huis.

Een goede manager voelt de drang naar verjonging

Guy: Dat staat als een paal boven water. Managers moeten oog hebben voor verandering én die ook willen doorvoeren. Om daarin te slagen, is het nodig om te communiceren. Barbara, ik hoop dat je bij Springbok Coaching nog jaren schouderklopjes mag geven, want dat doe je goed. Dankzij jou vinden organisaties en medewerkers (opnieuw) hun weg naar mentale en fysieke gezondheid. Succes!


Interview met

Barbara Torfs

Barbara Torfs

  • People
  • Coaching