Van Raak
Van kleurrijke Post-its tot gedragen bedrijfsverhaal
Briefing
“De energiesector staat onder druk, daarom willen we onze focus verleggen. Stel een gedragen bedrijfsverhaal op en vereenvoudig en stroomlijn onze communicatie, zodat die vlotter verloopt.”
Aanpak
De markt van de fossiele brandstoffen krimpt enorm, daarom wilde Van Raak diversifiëren naar een nieuwe markt. De chemische sector leek al snel een logische keuze, gezien de link van de organisatie met fossiele brandstoffen en de huidige marktkennis van het bedrijf.
We betrokken alle tachtig medewerkers van Van Raak om samen het nieuwe bedrijfsverhaal op te stellen. Dat deden we met interactieve workshops waar de directie niet aanwezig was. Met kleurrijke Post-its in de hand ontdekten collega’s elkaars persoonlijke interesses, waardoor ze elkaar beter leerden waarderen. Tijdens de sessies werd veel gelachen, maar iedereen deelde ook zijn ongezouten mening over het bedrijf. Zo kwamen zowel sterke punten als werkpunten en frustraties naar boven. De medewerkers creëerden op die manier een duidelijk beeld van de dagelijkse werking bij Van Raak. Dat was de basis om het nieuwe verhaal op te bouwen.
Resultaat
We somden de originele familiewaarden van het bedrijf op en trokken ze door in de communicatie naar de medewerkers en de klanten, waardoor er een typisch Van Raak-gevoel ontstond. Dat gevoel verwerkten we samen in een duidelijk verhaal. Van Raak duidde bovendien een verantwoordelijke voor alle communicatie aan die zich nu structureel ontfermt over de communicatie en alles wat erbij hoort. Samen met die verantwoordelijke creëerden we ook een medewerkersboekje, waarin de meest gestelde vragen van de medewerkers beantwoord werden. Ook de huisstijl en de website van Van Raak kregen een update. Op de nieuwe website plaatsten we het gebruikersgemak voorop. Bovendien maakten we een duidelijk onderscheid tussen boodschappen voor particulieren en professionals. Op die manier stoomt Van Raak zich helemaal klaar voor de toekomst.